Wednesday 29 August 2012

Proton Preve Memang Hebat!



7 tahun Cik MAS Accent berjasa kepada Pn eRyn. 2 tahun terakhir agak meletihkan keluar masuk bengkel. Sarat mengandung pon kena tolak kereta lagi. Saya bukan jenis yang suka biar kereta rosak berada ditengah jalan dan menyusahkan pemandu-pemandu yang lain yang terpaksa menempuh kesesakan disebabkan keretaku. Tidak suka dimaki oleh pemandu yang lain! Sebab aku sendiri marah kalo kereta berada ditengah-tengah jalan apatah lagi pemandunya lelaki gagah.. tak reti-reti tolak kereta tuh ketepi! grrrrrrrrr... Tolakkkk ajalahhh..

10k juga duit dihabiskan membaiki itu dan ini selama 2 tahun itu.. ermm.. Sebab targetnya malas nak beli kereta baru. Pakai sahajalah sampai roboh kerana resale value Hyundey sangat teruk. Akan tetapi.. akhirnya Cik MAS tripel seven berubah wajah juga akhirnya. Dari Wira Aeroback berwarna biru, bertukar kepada Hyundey Accent Silver, dan terkini kepada Proton Preve putih. err.. PROTON? Ingatkan nak upgrade kepada kereta yang lebih hebat. :)

PREVE HEBATLAH!
Siapa kata kereta tempatan tak hebat? "Drive it To Believe It!"


Pada awalnya, impiannya kereta ini dan itu.. namun di atas faktor "second car" dan hanya membawa kereta ini pergi-pulang dari kerja serta ke tesko dan pasar sahaja maka dengan berat hati hamba bersetuju sahajalah.

Namun begitu agak mengejutkan juga kerana daku amat berpuas hati dengan kehebatan kereta ini. "Value for money"- murah dan setanding dengan kereta import yang harganya lebih mahal. Ciri-ciri yang ada pada Mitsubishi Pajero Sport cik abang pon tidak secanggih Preve taw... hehehheeh..harga pula lebih dari 2 kali ganda!

"PREVE memiliki beberapa aksesori moden seperti anti lock braking system, enjin dihidupkan dengan hanya menekan butang, 7 speed Protonic paddle shifters, electronic stability control, electronic brake distribution (EBD), auto rain sensor (pengesan hujan), auto light sensor (lampu hadapan nyala sendiri bila keadaan menjadi gelap).
Ia juga dilengkapi dengan screen sesentuh (touch screen), GPS dan sambungan internet 4G.
Mungkin ramai yang akan berkata semua itu adalah aksesori yang standard dan biasa ditemui dalam kereta Jepun atau Eropah, namun bila Proton mula memperkenalkan semuanya secara sekali gus dalam sebuah kereta yang dijanjikan hebat, maka ia memperlihatkan komitmen luar biasa syarikat berkenaan.
Seperti yang disebut Pengarah Urusan Kumpulan Proton Holdings Bhd, Datuk Seri Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir; “Kami mahu menjadi pembuat kereta global dengan penampilan global, pemikiran global dan yang nyata memerlukan nama yang menunjukkan tahap syarikat itu hari ini dan ke mana arah tujunya di peringkat dunia."
*keratan artikel dari http://mynewshub.my/2012/04/06/proton-preve-memang-hebat/ 


PrevĂ© 1.6 CFE terasa berat dan stabil. Stabil pada kelajuan tinggi.  Ruang kabinnya luas dan bonetnya juga besar. Ditambah pula dengan kuasa dan ciri-ciri keselamatan yang ada, dilengkapi pula dengan empat 'air bag' (depan dan sisi), ia sangat sesuai untuk dijadikan kereta keluarga. Malangnya saya cuma menjadikan preve kereta pergi/balik kerja dan ke pasar sahaja. Suatu pembaziran pula kerana kereta ini hebat! Tidak berpeluang sangat untuk memecut laju dengan kuasa turbo yang ada kerana laluan NKVE yang dilalui setiap hari amatlah menyeksakan. Naik basikal pon lebih laju. :)  Mahu bercerita mengenai enjin pula tidak cukup ilmu didada. Mungkin lebih difahami disini. http://funtastickodesign.wordpress.com/2012/04/05/preview-proton-preve/  ataupon ke blog kegemaran saya http://paultan.org/  dan sudah tentu antara yang terbaik http://star-motoring.com/ .

Built-in wifi yang disediakan di dalam Prevé dengan kerjasama Yes 4G. Sudah tentu menarik kerana percuma selama setahun. Coverage Yes 4G sepanjang lebuhraya Utara-Selatan sememangnya satu kelebihan yang sangat menarik untuk pengguna, lebih-lebih lagi untuk mereka yang mempunyai smartphone/tablet/ipad. Coverage di Setia Alam juga bagus, lebih bagus dari Celcom broadband sehingga hasrat untuk memasang Unify dirumah dilupakan terus.
Apapon kelengkapan yang simple yang disediakan oleh proton juga mengembirakan. Ya lah.. Tahun lepas kami membeli 4x4 baru dari Mitsubishi.. Tahun ini Proton. Apa yang disediakan oleh Proton lebih mengujakan. Proton Preve, alaminya sendiri.  Saya telah mengalaminya dan amat berpuas hati. Saya cuma sempat membuat perbandingan dengan Honda City dan saya memilih Preve kerana ciri-ciri yang hebat lebih memihak kepada Preve harga juga jauh lebih murah.

Jika ada sesiapa yang menimbang-nimbang untuk membeli kereta baru.. Cubalah Preve.. Drive it To Believe It"






0 comments:

Post a Comment