Monday, 11 November 2013

Aneka Bihun Goreng - resepi terunik



Bihun Goreng Istimewa?


Bihun Goreng Kerang



Suka Bihun? Hantu Bihun? atau tersampuk bihun?

Cik Mek Ikin yang tersampuk bihun.. Aku pon nak disampuknya sama. Dulu-dulu pernah disampuk bihun dek Kukubesi aka Guli juga.. kini tersampuk kembali untuk menulis di dalam blog ini.

Daku bukan pengemar tegar bihun. Tetapi bihun stok wajib ada didapur. Bukan sikit-sikit stoknya. Beli terus hat gadang 3kilo setiap kali shopping. Ngalahkan orang anak 7 aje. Apapon Memudahkan. Lambat expired. Masakan kecemasan terpantas.

Stok bihun 

Kerap kali juga anak-anak jika tidak beritahu malam sebelum, siang nak pergi sekolah baru khabar ada jamuanlah.. ada Heppy Birthdaylah.. ataupon silap makluman..

 "Ibu, besok Adeena nak bawak bekal g sekolah ya ibu?"
"ok.. tiada masalah.." Ibu menjawab


Esok pagi..sedang ibu memasak bihun sekuali comel untuk sarapan.

"Ibu masak apa untuk jamuan Adeena ni ibu?"
"ehh... kata nak bawa bekal saja, bila masa pula Adeena kata ada jamuan?"
"Ada.. Adeena bagitahu semalam..."

Adoii.. bawa bekal dan jamuan tuh 2 perkara berbeza nakkkk...mujurlah stok bihun ibu nih segabak banyaknya. kalo tak memang bawa bekal 2-3 piring bihun sajalah... :)

Bihun Goreng Purple - mampu bikin? hehehhee.. Kobis purple sebenarnya.

Bihun istimewaku 

Bihun selalu jadi masakan nak cepat siap..:)
Yang paling kerap dimasak.


Bihun Goreng Tomyam - Takde bahan .. tiada udang, tiada ayam,tiada daging... tiada telur.. pendek kata peti ais kosong .. kosong...kosonggg... tapi ada paste tomyam cukup dah untuk masak bihun. Bihun kecemasan!

Bihun Goreng Sardin - kalo kecemasan nak cepat.. bihun goreng sardinlah yg terbaik... nak masak sekuali besar hantar sekolah/nursery pon sempat tayah nak defrost2 ayam daging..

Bihun Goreng Siam - Serai yg diblender + udang kering .. sos ikan... .. uiii sedap niii..

Bihun Goreng Kari ....kalo org chinese popular Dry Curry ..  mee kuning/ bihun bikin dry curry memang terbaek. Anak-anak pula memang suka karikann..

Yang lain2 kira standart bihun tarok apa saja di dalam. segala apa yang ada ayam, udang, ikan, daging, kerang, sotong, gajah dan unta dalam peti ais.. Ikan Goreng tak habis pon masuk jer..
Bihun Goreng Thai (siam, tomyam dan thai..) lebih kurang je nokk tapi kalo guna serai jadi siam.. boh kacang tanah jugak..layann..

Teringat-ingat pula Bihun Goreng Tauchu.. perghhh..sedapp .. sekali dua je pernah masak ..sbb abang adik tak suka tauchu so sekali ajalah pernah beli tauchu tuh..hehehehe... dibihunkan layan gak...

Ingat bihun juga automatik ingat housemate lama zaman bujang. Ina namanya.  Housemateku itu yg kalo masak bihun goreng rasanya tak pernah berubah...... 2 tahun serumah camtulah rasa bihunnya. Terer mementenkan resepinyer... rindu pula .. kalo aku masak konpem lain-lain rasa walaupon menggunakan bahan yg sama.... kejap kering, kejap kembang.. kejap pedas,  kurang pedas..kejap sedap... kejap tak sedap.. hahahhaa.... bla..bla..bla...
Jenis spesis masak makanan yg sama tp rase berbeza2 setiap kali masak...hahhahahah.....ni kes ikut sedap tangan je gitu..


Bihun Goreng Kurma

Bihun Goreng Siam

Bihun Goreng Tomyam
Bihun Goreng Kari Udang

Bihun Goreng Oregano

 
Bihun Goreng Sosej Sos Tomato


Bihun Goreng Kunyit
Bihun Goreng Daging

Bihun Goreng Udang Kering




Bihunku standart kurang aksesori.. silap ibu jugak ni.. dari kecik tak paksa-paksa makan sayur banyak-banyak. La ni masak apa saja semua ditanya.. ini apa..ini apa.. ini apa.. kuis sana.. kuis sini... adehh.....


Apakah resepi TERunik anda? 

 

 

Reactions:

2 comments:

  1. bagus kak long... "kelas bihun" ....eemmm...masak lebih htr ke tmn tun sepinggan yeee.... ;-)

    ReplyDelete
  2. Bihun kita biasa ajekk... nak rasa "BIHUN KELANTAN" pulokkk..buyehh?

    ReplyDelete