Monday 27 August 2012

Selamat Hari Raya .. Hasil seni menjelang raya..

Masih belum terlambat lagi untuk saya mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri buat semua pembaca budiman. err..ada ke pembacanya? hehehehehe..

Bulan Ramadhan tidak banyak aktiviti kesenian yang dilakukan. Mahu menjahit baju, mesin jahitnya rosak. 2 kali hantar kedai untuk diperbaiki. Kos beli mesin jahit lama itu cuma rm150. Membaikinya rm85 + rm55 =  rm140. Ermm.. (bila nak dapat keizinan beli mesin jahit baru niiii? 2 tahun dah propose..  ) membazir agaknyer sbb tuh tak dapat izin.. yerlah.. menjahitnya setahun hanya sekali yer dok?  Jadi takut tak siap baju anak-anak sebelum raya, jahit cepat-cepat bila berkunjung ke rumah mertua...

Seminggu sebelum raya mesin jahit alhamdulillah dah siap baiki... tapi.... ah..langsir buat selepas rayalah... :)

Kueh raya buat sejenis sahaja. Lain-lain beli sahaja. Mudah dan ringkas. Lagipon zaman sekarang kurang sangat tetamu mahu makan kueh raya. Buat banyak-banyak membazir sahaja. Terkenang juga zaman bujang dulu. Jika membuat kueh raya paling tidak 4-5 adunan.  Sampai tertidur-tidur dihadapan oven bila membuat kueh melewati jam 2 pagi... :)

Nah.. saksikah kueh raya yang dibuat untuk mengembirakan hati anak-anak. Biskut Fancy Aiskrim. Sedap & ringkas.


Biskut Fancy Aiskrim


Kami sedang membuat kueh raya... bersemangat nak raya dua anak dara comel..

Ini hasilnya kueh raya kami...Biskut Fancy Aiskrim... Sedap tau... ibu tolong buat garis-garis tuh ajeee.. Aafia kata ibu buat tak cantik sbb ibu buat senget-senget... kena buat tegak-tegak baru cantik katanya... Iyalah sayanggg... hehehehe..



Donut Raya

Kire kueh raya gak nih udah dibuat semasa raya... :)
Donut Deco by Ayra Adeena. Teacher Ibu buatkan donutnya saja. :)


Ketupat Palas Gajah


Kesenian membuat Ketupat Palas Gajah. Makan sebijik kenyang 2 hari,.

Ini siapalah mengajor buat ketupat segabak-gabaknyer nih... Cepat siap...cepat leh rehat!

Shah Alam - Raya bermula seminggu lewat.

Setelah kenyang makan pelbagai resepi ketupat (ketupat palas, ketupat nasi, burasak, lemang, ketupat pulut daun pisang) di kampung... Tiba saatnya untuk beraya ke kotaraya pula.... Perghh.. Berayalah sangat, kemas rumah pon belum. :)  Mesin jahit telah diperbaiki..maka cargaslah saya menyiapkan langsir. Buat pattern yang paling simple sahaja. Paling cepat siap kekdahnya. Sambil2 tengok Transformers, siaplah langsirku! Namun..setelah siap.. Yang mana simple itu nak ditambah-tambahkan dgn accessory la pula...jgn jadi semak sudah!  Ish.. jika tiada unsur geli-geli, bukan eRyn namanya... :)


Sehingga artikel ini ditaip.. langir simple ini masih dijiwa kacau oleh perekanya.. nak tarok bunga ke tidak? hehehehe...
rasanya bunga tuh akan diletakkan di tie back. Kurang menyerlah pula gambar jauh bunga geli-geliku ini. hahhaa..

Apa akan jadi pada langsir ini? Bunganya akan diletak di mana? atau akan dibuang begitu sahaja? ...silalah datang beraya ke teratak Rindu Alam untuk mengetahui lebih lanjut.. Hahahhaa.. Poyo ja.. :)





.

0 comments:

Post a Comment